Műszaki Ismeretek
A gokart váz
Mi is ez a néhány méter színes cső?
A gokart motorja
A (legtöbbször) kétütemű erőforrás
A gokart fékje
Mitől lassulunk le?
A gokart „futóműve”
Kapcsolat a váz és az aszfalt között
Felkészülés
Fizikai edzés
Hogyan és miért legyél fitt?
Mentális felkészülés
Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni
Szimulátor
Képességek fejlesztése olcsóbban
Zászló- és egyéb jelzések
Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára
Vezetéstechnika
Alapelvek / Tanácsok
A gokartsport alapelvei az én nézetemben
Kormányzás
Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?
Gázadás / Gázpedál
Hogyan használd a gázpedált?
Fékezés / Fékpedál
Hogyan használd a fékpedált?
Ívek
Mikor és milyen íven menj?
Hogyan kezdjünk gokartozni?
Köszöntök mindenkit az első leckében. Gondolom, a kezdésen a legtöbben már túl vagytok, de hátha számotokra is akad hasznos tipp az alábbiak között. Te, aki viszont tényleg most kezded, igyekszem a legtöbbet segíteni, hogy sok időt, energiát és (tanuló)pénzt tudj megspórolni így az elején.
Mielőtt bármibe is belevágnánk, keressük meg a hozzánk legközelebb eső bérgokartpályát, látogassunk el oda, először akár csak megnézni, aztán kipróbálni is. Ilyenkor még nem javaslok venni semmit, minden, ami az első menetekhez szükséges, ott biztosítják. Ha ezen már túl vagy, akkor ugorhatunk is tovább.
Érdemes kezdésnek több pályára ellátogatni, hogy ne csak egy helyről legyen jó/rossz tapasztalatunk. Amennyiben ezek után is úgy érezzük, hogy van kedvünk és anyagi hátterünk ezt rendszeresen űzni, akkor lehet elindulni (vagy a netet felpattintani) első körben sisak, kesztyű és bordavédő témában keresgélve. Ha nem látjuk egyelőre a versenygokartozáshoz szükséges feltételek teljesülését, akkor felesleges bármilyen nagyobb anyagi terhet a nyakunkba venni a felszereléssel kapcsolatban is.
A bérgokartos vonalat valamelyik amatőr bajnokság honlapjának (OAGB, HCK, Karting 365, F1 Amatőrkart), versenynaptárának és helyszíneinek megismerésével lehet folytatni, ilyenkor már érdemes beruházni egy belépő szintű overálra és cipőre, bár ha már nincs növésben a versenyező, akkor megtérülő befektetés tud lenni egy jó minőségű, márkás termék is. Ha megvan a bajnokság amit kiszemeltél, akkor nincs más hátra, mint előre. A helyszínek ismertek, lehet edzeni, illetve bármi további információról a rendezőktől érdeklődni, itt a továbbiakban nincs nagy ördöngösség.
Amennyiben valaki a versenygokartos irányt választaná egyből, vagy a bérgokart után nyergel át, annak legelőször a tájékozódást ajánlom. Nem egy és nem 2 helyen / csapatnál, illetve nem csak egy adok-veszek csoportban. Szánjuk rá az időt, mert itt is nagyon sok pénzt akaszthatnak le rólunk úgy, hogy nem szeretnénk, vagy nem lenne szükséges. Találni viszonylag olcsón vázakat és motorokat, vagy együtt a kettőt, de utólag a végeredmény mindig hasonló összeg lesz, mint ha egy normálisat megvettünk volna drágábban. (és előfordulhat az is, hogy drágán veszünk kevésbé jót, ezért kell odafigyelni) A legjobb ajánlatok sokszor nincsenek is hirdetve, csak személyes érdeklődés alapján jutsz el hozzájuk. Márpedig ha nem csak edzeni meg jól érezni szeretnénk magunkat, hanem versenyezni is, akkor főleg érdemes körültekintőnek lenni és nem beleugrani az első kínálkozó lehetőségbe.
Keressünk itt is bajnokságokat (OB, Clubsport, Calivita kupa, GTC, CEE, SKP vagy Morva kupa), olvassuk el a szabályzatukat, hogy milyen kategóriában tudunk indulni, mert lehet, hogy nem is annak megfelelő gokartot vásárolnánk hirtelen, „olcsón”. A lecke végén lesz egy rövid videó arról, hogy mire figyeljünk amikor használt gokartot veszünk, illetve még egy listát is letölthetsz, hogy mi szükséges ahhoz, hogy üzemeltetni is tudjunk egy gokartot. Mindenek előtt viszont lehet bérelni versenygokartot is, célszerű kipróbálni, hogy biztos erre van-e szükségünk, mielőtt még itt is százezreket beleinvesztálunk, aztán mégsem tetszik és utána nem tudjuk eladni a gokartot amit vettünk, csak a vételárnál sokkal olcsóbban.
Szóval ott tartunk, hogy van felszerelésünk, van gokartunk és hozzá való eszközeink. A fejlődéshez azért minimum havonta 2x célszerű edzeni, de igazi eredményt tapasztalatom szerint csak heti rendszerességgel végrehajtott felkészülés tud hozni. Az edzés sem elég ha csak körözgetésből áll, bár nagyon sokaknak csak ez adatott meg, viszont Te most már ezen modulok és leckék alapján sokszoros hatékonysággal és tudatossággal tudsz majd készülni, akár bérgokartot, akár versenygokartot választottál. A pályákon azért találkozhatunk mindig versenyzőkkel, csapatokkal, érdeklődjünk a köridőket tekintve és amíg nem vagyunk legalább a mezőny végének a közelében, addig ne nevezzünk versenyre (bármennyire is igyekeznek rábeszélni), mert a nevezési díj árából többet lehet fejlődni edzéssel, valamint a sikerélmény hiánya is lehet, hogy megtépázza a motivációnkat. Viszont amint adott a saját teljesítményünk, egy segítő, aki a versenyen velünk van és az anyagi háttér is, jöhet az első bevetés, addig pedig hatékony felkészülést kívánok a többi lecke alapján!
Innen töltheted le a listát, hogy mi kell egy gokart üzemeltetéséhez.
Ha bármi kérdésed maradt, amire nem kaptál választ, akkor mail-ben írd meg bátran, igyekszem minél hamarabb megválaszolni!