Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

A futómű

Klasszikus értelemben a gokartnál nem beszélhetünk futóműről, nincs rugózása, nincs lengéscsillapítása. Pontosabban van, csak nem külön alkatrész végzi ezeket a feladatokat, hanem a váz, a tengely és a gumik.

A beállítások (mit, miért, hogyan) egy későbbi lecke témája lesz, most csak az alapfogalmakat tisztázzuk, a megértést segítő képekkel együtt.

A hátsó futómű egy 3 helyen csapágyazott csőtengely (bár a középső csapágyat ritkán használjuk, illetve a DD2-nél mivel a motoron megy keresztül a tengely, így ott a vázhoz 1 helyen csatlakozik csapággyal).

Hátul a tengely merevsége (minden gyártónak számos keménységű tengelye létezik), a váz magassága

és a nyomtáv szélessége, ami állítható. (kerékagy mozgatása a tengelyen)

Az első futóműnél a kormányoszlopot az első tengelycsonkokkal (villákkal) a kormányösszekötők kötik össze. 5 féle állítási lehetőségről beszélhetünk, melyek a váz magassága:

a szét/összetartás:

a kerékdőlés és az utánfutás:

és a nyomtáv.

Fogalom magyarázat:
Nyomtáv: A kerekek egymástól való távolsága ugyanazon a tengelyen. Minél szélesebb az eleje vagy hátulja, annál nagyobb a nyomtáv.

Kerékdőlés: gokart esetén csak az első kerekeknél beszélhetünk erről, a kerekek függőleges dőléséről van szó. Negatív dőlés esetén a kerék teteje van beljebb, az alja pedig kijjebb. Pozitív dőlés esetén (nem használjuk), a kerék alja van beljebb a teteje pedig kijjebb.

Kerékösszetartás: gokart esetén csak az első kerekeknél beszélhetünk erről. Összetartás (nem használjuk) esetén a kerekek eleje van közelebb egymáshoz és a hátulja távolabb, széttartás esetén pedig a kerekek hátulja van közelebb egymáshoz, az eleje pedig távolabb.

Utánfutás: csaphátradőlésnek is hívják. Annak a tengelynek a helyzete, amelyiken az első villa fordul. Minél hátrébb dől (a teteje minél hátrébb, az alja minél előrébb van) annál több utánfutásról beszélünk. Ha a teteje van előrébb, az alja pedig hátrébb, akkor előfutásról beszélünk (nem használjuk).

Jegyezd meg mindet, ne keverd őket és akkor így már tudni fogod, hogy ha valakivel beszéltek róla, akkor melyik mit jelent.