Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

Szimulátor

Most már körülbelül 20 éves múltra tekintenek vissza az első szimulátorok, amit akár kormánnyal is játszhattunk. Persze akkor még pusztán a szórakozás volt a vele töltött órák célja, de mára a kormányok is és a programok is elértek olyan szintre, hogy bizony rengeteget lehet belőlük tanulni is. És miért ez a tanulás egyik leghatékonyabb módszere? Nézzük a tanulás tölcsérét:

Ahogy az 1969-es kutatás eredményének ábráján is látszik, 2 féle tanulási módszert különböztetünk meg, az aktívat és a passzívat. A passzív szerint tevékenykedik az oktatási rendszerünk (ezért olyan amilyen), míg az aktív szerint érdemes tanulni, tapasztalni és azon keresztül tanítani. Láthatjuk, hogy a valós tevékenység végzésénél csak annak szimulálása ami hasonlóan hatékony. Az így szerzett információ 90%-ára fogunk emlékezni 2 hét múlva is, míg ha valamit csak elolvasunk, annak kb. 20%-ára. Ezért is nagyon fontos, hogy az itt olvasottakat átültesd a gyakorlatba, illetve ezért is adok feladatokat minden leckében, mert attól, hogy elolvasod, nem fogsz tudni gokartozni, maximum elméletben.

Az én véleményem szerint igazi szimulátor még csak PC-re gyártódott, de egyéb platformok és játékok köré is elég jelentős közösséget építettek fel. A szimulátoroknál azért kisebb a tömeg, mert ahogy élőben is nehéz igazán gyorsan menni, úgy inkább az arcade játékokkal mennek szívesebben azok, akiknek ez nem szenvedélyük.

Rally

Az a szakág ahol gyakorlatilag a Richard Burns Rally volt az egyetlen, ami legalább hasonlított bármilyen igazi fizikához, viszont az idő kicsit eljárt felette. Kb 10 éve tízezer kilométereket tekertem bele abba is, mára nálam elvesztette a varázsát, hiánypótló mű pedig nem érkezett.

Pályaversenyzés

Az etalon (fizikában) már jóval több, mint 10 éve és azóta is folyamatosan fejlődik, az LFS. Változatos a felhozatala, de sajnos korlátozott a pályák és autók száma (ettől még azért évek kellenek, hogy ráunj mindre). Mindig találni online is embereket akikkel lehet csatázni. (sajnos az idők folyamán ez a társaság is szépen felhígult és sokan azt élvezik ha egy rajtnál átgázolhatnak minél több ellenfélen)

Gokart

A Kart Racing Pro és a KartKraft viszi a pálmát, egyre több pályával, egyre pontosabb fizikával, élethűen viselkedő beállítási lehetőségekkel és összetettséggel. Itt kevesen vagyunk akivel lehet online menni, de képességfejlesztésre, pálya tanulásra kiválóak.

Kormány

Ahhoz, hogy értelme legyen nekilátni, egy Logitech G25 szintű kormánnyal illik rendelkeznünk. Aki megengedheti, az gondolkodhat a G920, Thrustmaster, Fanatec vonalon is, bár ha nem akarunk profi szimulátorosok lenni, csak edzeni a való életre meg szórakozni, akkor nem muszáj eldurvulni a 100ezer forint feletti kategóriákkal.

Javaslom a programok licence-einek megvásárlását is, bár biztos mindhez létezik törés, de azon a 30-40 euron nem múlik semmi és akkor nem vagyunk korlátozva a netes egymással-versenyzést tekintve sem. Az iRacing, az Assetto Corsa, a Project Cars, a RaceRoom és egyéb népszerű programok is természetesen játszhatóak és élvezhetőek, de ha igazán a fejlődésünk a cél, akkor csak az LFS, a KartKraft és a KRP, amit javasolok.

És akkor hogyan is lehet ezekkel készülni? Ebben a leckében 5 feladatot sorolok fel, hosszú-hosszú órákat el tudsz majd tölteni ezeknek a tökéletesítésével.

1, Gázpedál kezelés. Lehet hogy nem annyira reaktív mint az életben (bár kellően erős autót/gokartot választva és azt úgy beállítva, hogy ne sokat tapadjon, még az is elérhető), de ha már itt odafigyelünk rá, hogy a tanultakat átültessük, akkor sokkal olcsóbban tudjuk a lábunkban a szokást kiépíteni, mint ha igaziban körözünk. (Gázadás/Gázpedál lecke!)

2, Fékpedál kezelés: legtöbbször visszanézhető a telemetria, ahol a pedálok használatát is láthatjuk, így könnyen visszaellenőrizhető, hogy a féktáv elején volt-e a legnagyobb a fékerő, majd fokozatosan csökkentettük-e? Szintén közel ingyen gyakorolhatjuk, hogy készség váljon belőle. (Fékezés/Fékpedál lecke!)

3, Tudunk viszonyítási pontokat keresni (fékezéshez, turn-in-hez, apex-hez, gyorsításhoz), illetve azt fejleszteni, hogy a pálya széléről, a vonaltól kezdjünk fordulni és legyen pontos érintési pontunk, ne csak megközelítsük azt.

4, A kormányt érzékenyebbre állítva tudjuk gyakorolni, hogy csak egészen aprókat kormányozzunk. Eleinte kimondottan rossz lesz, hogy nem hadonászhatunk a kormánnyal jobbra-balra, viszont ha itt megszokod a finomságot, valószínűleg igaziban is egyszerűbb lesz hasonlóan cselekedned.

5, Ha felváltva megyünk 5-5 köröket ismeretlen pályákon, akkor javul az alkalmazkodó képességünk, illetve a pálya tanulási képességünk is fejlődni fog. Keress már az első körben támpontokat, részleteket, trükkös kanyarok íveire megoldásokat. Ha valamit elnéztél elsőre, figyelj rá, hogy másodszor ne sétálj bele ugyanabba a csapdába, gondolkodj, emlékezz, legyél intelligens versenyző.

Első körben, ha érdekel a téma, ezeket gyakorold, aztán ha már mennek és látod az igazi életben is a hasznát, akkor további, összetettebb tippeket és feladatokat találsz majd a haladó tanfolyam Pályafeldolgozás leckéjében.

Ne feledd, nem addig kell valamit gyakorolni, míg egyszer jól nem sikerül, hanem addig, amikor már egyszer sem sikerül rosszul!