Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

Zászló- és egyéb jelzések

Mindenkinek a könyökén jön ki ez a téma, mégis hatalmas hiányosságokat látok a pályákon gyerekeknél és felnőtteknél egyaránt, ezért nélkülözhetetlennek tartom, hogy erről is beszéljünk, nem csak a jelentésüket tekintve, hanem kicsit részletesebben.

Kezdjük a zászlókkal. A zászlókat a célvonalon és a bírói posztokon használják, kettő (+3) kivételével lengetve azokat. A legtöbb zászló hatálya a lengetés helyétől a következő bírói posztig tart. Sokszor a versenyzés hevében nem vesszük észre a zászlójelzéseket, pedig jó ha erre is tudatosan készül az ember, mert rengeteg kellemetlenségtől mentheti meg magát. Nem egyszer volt, hogy a versenyző esküdözött, hogy nem volt sárga zászló az előzésénél (és el is hihetjük, hogy nem látta/figyelte), de a videón világosan látszott, hogy bizony lengették, így jogos a büntetése. Ez csak egy példa, viszont ha úgy nem vesszük észre, hogy abból baleset(ünk) következik, az sokkal kellemetlenebb, mint néhány elvett pozíció. Összegezve, a perifériás látásunkat se zárjuk ki vezetés közben, mert rengeteg hasznos információtól eshetünk el.

És akkor a zászlók sorban:

Zöld:

Lengetik, azt jelenti, hogy szabad a pálya, a sárga, a duplasárga, és a sárga-piros csíkos zászlók hatályát oldja fel. Ez a zászló is csak a poszttól érvényes, tehát ha volt egy sárga zászló és már látjuk a zöldet, attól még nem előzhetünk (hiába nincs már akadály vagy veszély) míg a poszt vonalát el nem értük.

Sárga:

Lengetik, valamilyen pályán vagy pálya szélén lévő veszélyre hívja fel a figyelmet, ami(k) a legtöbb esetben kicsúszott, összeakadt versenyző(k) és gokartja(ik) lehetnek. Tudom, hogy nehezére esik az embernek elengedni a gázpedált, főleg ha üldöz valakit vagy üldözik, de itt kötelező lenne, mert máshogy nem tudsz felkészülni az esetleg szükséges megfelelő irányváltoztatásra, kikerülésre. A legtöbb ilyen esetben lehetséges lenne a padlógázzal való tovább haladás is, de sosem tudhatjuk, hogy ez épp egyike a legtöbbnek, vagy kivétel, ezért muszáj minden esetben fokozott figyelemmel megközelíteni az adott pályaszakaszt.

Dupla sárga:

Egyszerre lengetnek 2db sárga zászlót, azt jelenti, hogy az ideális íven vagy a teljes pályatesten található az akadály, akár megállásra is szükség lehet. Ebben az esetben nincs mit mérlegelni, azonnal csökkenteni kell a tempót, főleg az utóbbi miatt, mert ilyenkor mindig benne lehet a pakliban az is, hogy meg kell állni és nem a már amúgy is ott veszteglő gokartokon, hanem saját akaratunkból és fékünk képességének köszönhetően.

Kék:

Két verziója van, az egyik, hogy tartják, ilyenkor még nincsenek előzési közelségben azok, akik le fognak körözni, de már készülhetsz rá, illetve a másik, amikor lengetik. A haladó tanfolyam Tekintet című leckéjében, illetve sok más helyen is hallhattad/láthatod, hogy soha ne nézz hátra. Ez az egyetlen kivétel, amikor jobban jársz, ha hátranézel és képbe kerülsz, hogy 1-2 vagy 5 versenyző van mögötted és kellő odafigyeléssel elengedve őket, egyikük versenyét sem kell elrontanod. Szóval, ha lengetik a kék zászlót, akkor kiszámítható legyen a mozgásod a pályán, akár mutathatod is, hogy melyik irányba engeded el ő(ke)t és tudd, hogy hány gokartot kell elengedned.

Piros:

Először a rajtvonalon kezdik el lengetni, majd egyből az összes többi bírói poszton is. Jelentése az edzés vagy verseny félbeszakítása. Azonnali lassítás kötelező, bármikor megállásra is lehet számítani. Edzéseken a boxban kell felsorakozni, várva az esetleges újraindítást, futam közben pedig egy oszlopban a rajtrácsra. Ilyenkor a piros zászló előtti utolsó befejezett kör eredménye (célvonalon való áthaladási sorrend) számít az új rajtnál, illetve edzésen az edzésből még hátralévő időt tudja a mezőny kihasználni. A zászló használatának oka vagy természeti esemény, vagy akkora baleset lehet, hogy mentő pályára hajtása szükséges. Mindig figyeljünk oda, mert nem szeretnénk, ha a mi balesetünknél jönne azért később a mentő, mert vannak, akik nem figyeltek és még versenyeznek tovább.

Fekete, narancs körrel, rajtszámmal:

Tartott zászló a célvonalon, műszaki hibára hívja fel az adott rajtszámú versenyző esetében a figyelmet. Nagyon fontos, hogy 3 kör van rá, hogy a boxba kijöjjön az adott versenyző, ahol javíthatják a hibát (ha lehet) és folytathatja a versenyt. Amennyiben már csak 2 kör van hátra egy versenyből, eszébe se jusson senkinek kijönni! Rutintalan versenyzőknél ezért van szükség a szabályok ismeretére, mert könnyen feláldozhat egy futamot anélkül, hogy azt kellene.

Fekete-fehér átlós, rajtszámmal:

Tartott zászló a célvonalon, utolsó figyelmeztetés, általában sportszerűtlen magatartásért adják. Teendőnk nincs, csak egy kicsit korrektebben álljunk a versenyzéshez, mint addig tettük…

Fekete, rajtszámmal:

Tartott zászló a célvonalon, kizárás. Azonnal kötelező a boxba/mérleghez hajtani, majd utána a versenyigazgatónál kell jelentkezni.

Zöld, sárga V betűvel:

Tartott zászló az első bírói poszton, a hibás rajtot jelzi, újabb formációs kör és új rajt következik. Sárga villogó lámpával lehet helyettesíteni, vagy van, ahol azzal egészítik ki. Onnantól, hogy megláttad ezt a zászlót, teljesen felesleges nyomni neki és versenyezni, biztos az új rajt. Magadnak ártasz, ha még a verseny hevében és a tumultusban összeakadtok valakivel. Célszerű kézfeltétellel jelezni a hátul jövőknek, hogy lassan mentek tovább.

Nemzeti színű:

Amennyiben nem áll rendelkezésre fényforrás a rajtjel megadására, olyan esetben szokták a nemzeti színű zászlót felfelé-irányú mozgással a futam elindítására használni. Egyre kevésbé jellemző. (ha mégis ilyennel találkozunk, akkor külföldön ne magyar zászlót várjunk, hanem az adott országét)

Fekete-fehér „kockás” zászló:

Lengetett zászló a célvonalon, az edzés vagy verseny végét jelenti, utána csökkentsük a tempónkat és guruljunk ki a boxba.

Sárga-piros függőleges csíkos:

Tartott zászló, a pálya csúszósságára hívja fel a figyelmet, víz, olaj vagy egyéb folyadék, esetleg hirtelen nagyobb mennyiségű eső miatt lehet számítani a csúszásra. Ilyen esetekben már tényleg illik odafigyelni, mert bár a balesetnek is van esélye, többnyire magunkkal tudunk a legjobban kiszúrni.

Nem zászló jelzések:

Slow-tábla:
a rajt előtti utolsó posztokon mutatják, tényleg lassítsunk (főleg az első kettőre vonatkozik), mert az egész mezőny rajtját tesszük tönkre, ha nem megfelelően viselkedünk.

+1 lap tábla:

fehér tábla, az első poszton a hibás rajt információjával együtt mutatják, újabb formációs kört jelent.

Körszámláló:

A célvonal környékén találhatjuk és nagyon fontos információval szolgál. Sokan csak nyomják és nyomják, majd meglepődnek mikor kockás zászlót látnak, vagy pont fordítva, belemennek egy kétes szituációba és kiesnek, amikor meglátják, hogy még volt 8 kör hátra. Figyeljünk erre is, gondolkodjunk, legyünk intelligens versenyzők!

Piros vonal:

Kecskeméten például a kisegyenes végén található, Bruckban például a palánk végénél. De miért festették oda?
Rajtnál van jelentősége, az a pont az utolsó, ameddig visszaveheted a rajthelyedet gördülő rajtnál. Ha ezután veszed vissza, akkor büntetésre kell számítani. Viszont ha új rajt van, aminél nem tudtál a helyedről rajtolni, akkor ismét szabályosan veheted vissza, szintén a piros vonalig!

Sárga vonal:

Minden pályán a rajtvonal előtt kb. 15 méterrel festik fel keresztbe. De miért? Ideális esetben, gördülő rajtnál a mezőny a sárga és a rajtvonal között kapja meg a rajtjelet. Egy rajt csak akkor lehet(ne) jó, ha a sárga vonalon az első halad át elsőként.

Rajtfolyosó:

4db fehér folytonos vonal, amik közé rajtnál a két gokart oszlopnak be kellene találni. Meddig kell közte maradnod? A rajtjelig. Ha a piros lámpa kialvása, akkor addig, ha zöld lámpa, akkor addig. De addig a vonalra se menj rá és ne is lógj ki belőle 2 vagy 4 kerékkel, mert büntetés jár érte. Ha a rajtjel megvolt, akkor mehetsz bármerre, függetlenül a sárga vonaltól, a célvonaltól vagy bármitől.

A szerelőnk vagy edzőnk kézjelei:

Számos információt lehet cserélni a versenyzővel kézjeleken keresztül is, itt ugyanaz a javaslatom, hogy egy megbeszélt helyre legalább a perifériás látásunkban pillantsunk ki, mert lemaradhatunk lényeges javaslatokról, teendőkről. Ebben a leckében nem részletezek konkrét jeleket, csak azt szerettem volna kihangsúlyozni, hogy ugyanolyan fontos lehet, mint bármelyik zászló vagy tábla jelzése!