Műszaki Ismeretek
A gokart váz
Mi is ez a néhány méter színes cső?
A gokart motorja
A (legtöbbször) kétütemű erőforrás
A gokart fékje
Mitől lassulunk le?
A gokart „futóműve”
Kapcsolat a váz és az aszfalt között
Felkészülés
Fizikai edzés
Hogyan és miért legyél fitt?
Mentális felkészülés
Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni
Szimulátor
Képességek fejlesztése olcsóbban
Zászló- és egyéb jelzések
Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára
Vezetéstechnika
Alapelvek / Tanácsok
A gokartsport alapelvei az én nézetemben
Kormányzás
Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?
Gázadás / Gázpedál
Hogyan használd a gázpedált?
Fékezés / Fékpedál
Hogyan használd a fékpedált?
Ívek
Mikor és milyen íven menj?
A fék
Korábban a gyerek gokartoknál volt bowdenes megoldás, azt leszámítva már régebben is a hidraulikus fékek voltak a használatosak. Felépítését és működését tekintve mind hasonló. Egy munkahengert működtetünk a pedállal, ami a fékfolyadékot mozgatva, a féknyeregben található dugattyúkon keresztül a fékbetétet a féktárcsának nyomja.
A legtöbb gyártó egy munkahengerrel szereli a gokartját és a fékcső elágaztatásával oldja meg a 2 dugattyú működését. Az OTK kivétel, két munkahengerrel külön-külön mozgatja a hátsó dugattyúkat. A többi gyártó a két munkahengert akkor használja, ha első fék is van a gokarton (váltós kategóriák). Néhány évig kézi működtetésű első fék is volt használatban, bár személy szerint annak a célját nem értettem. A gokartban nevelkedő fiatalokat semmilyen később használható képességhez nem segítette hozzá. Ahhoz, hogy igazán hasznos tudjon lenni, jelentős mennyiségű gyakorlást is kívánt a használata.
Manapság tehát a lábbal működtetett hidraulikus hátsó, egy tárcsás fék a használatos. A váltós kategóriákban ezen kívül az első két kereket plusz 1-1 tárcsával fékezik.
Fékbetét tekintetében több féle keménységű/puhaságú megoldással találkozhatunk. Megvannak a bevált megoldások, ami függhet a hőmérséklettől, a pálya karakterisztikájától, illetve a versenyző felkészültségétől vagy saját igényeitől.
A munkahengert a pedál egy rúddal működteti, amivel párhuzamosan egy biztosító bowdent is kötelező felrakni, hiszen a féknél nem lehet egyetlen elemre bízni a biztonságunkat.
Működési elvét ez az egyszerű animáció szemlélteti:
Célszerű minden nap elején még a gokartkocsin meghúzgálni a fékpedált. Ha véletlen fellevegősödne (puha a pedál) vagy bármi egyéb rendellenességet észrevennénk, az ne az első féktávon derüljön ki.
A fékpedál használatát a vezetéstechnikai részben tárgyaljuk, ez csak a működését érintő bevezető lecke volt.
Bármilyen kérdés merülne fel benned a témát illetően, amit itt nem olvashattál, kérdezz nyugodtan.
