Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

A motor

Jelenleg a gokartok nagy többségét 2 ütemű belsőégésű motor hajtja. Vannak / voltak 4 ütemű és elektromos próbálkozások, de A GOKART az 2 ütemű marad, míg világ a világ. Főként azért maradtak fent, mert a hasonló lökettérfogatú négyütemű társaikhoz képest nagyobb teljesítményt képesek leadni.

Nézzük a működése alapjait:

A négyüteműhöz képest nem csak minden második, hanem minden főtengely fordulatra esik egy munkaütem. A keverékképzése (üzemanyag-levegő) a karburátorban megy végbe, így már együtt kerülnek a forgattyúsházba (pl KZ, OK, OKJ) vagy a hengerbe (rotax, mini60), ahol első ütemként a szívás-sűrítés valósul meg, majd második a munkavégzés-kipufogás.
Már itt az elején megjegyzem, mert fontos, a rotax 1:50-es keverék üzemanyaggal, a KZ 1:25-ös keverékkel működik, erre mindig figyeljünk oda.

Szemléletes az alábbi animáció, ahol a kipufogó kialakításának fontossága és szerepe is jól látszik:

Jellegzetes hangjukat az adja, hogy lényegesen magasabb fordulatszámon dolgoznak, mint a négyütemű társaik, de szintén ez a teljesítményük, valamint a sűrűbb felújítási szükségletük fő oka is.

Ebben a videóban (3,5 perctől) megtekinthetjük, hogy egészen a nulláról hogyan raknak össze egy rotax motort.

Ebben a két videóban pedig az első és a jelenlegi EVO szett felépítését tekinthetjük meg.

A gokartoknál használt motorok esetén, legyen szó rotax-ról vagy váltósokról, 50-55 fok közötti az ideális vízhőfok, ilyenkor a legjobb a motor hatásfoka. Főleg tavasszal és ősszel (meg ha megyünk télen) figyeljünk rá, hogy ne menjünk be 5-10 fokos vízzel a pályára. Egyszerűbb és célszerűbb a gokartkocsin megmelegíteni, 30 fok körüli vízzel már mehetünk, 40 foktól pedig nyomhatjuk neki bátran.
Ha csak lassan melegszik, vagy nem is nagyon megy 40 fok fölé a hőfok, akkor 1-2 csík széles ragasztószalaggal nyugodtan ragasszuk le a hűtőt. Ha esetleg így meg túlmelegszik, akkor az egyik csíkot vagy leszedjük, vagy a hűtőt takaró plexit felhajtjuk annyira, hogy jó legyen.
Kezdőknek a nyitás folyamata menet közben összetett lehet, de érdemes megtanulni, hogy hogyan nyisd és csukd.
Ráérő idődben beleülsz a gokartba, megfogod a kormányt, előre nézel és kinyúlsz oldalra, felhajtod, kezedet visszarakod a kormányra, aztán kinyúlsz és lecsukod. Aztán újra meg újra, míg nem megy készség szinten.

Figyeljünk rá, hogy beindításnál mikor elfordítjuk vagy megnyomjuk a gombot, soha ne nyomjuk a gázpedált (ha előre nyomod a gázpedált, nem fog beindulni!), viszont mikor már tekert a motoron 1-2t az önindító, akkor egy picit (nem padló és nem is félgáz!) nyomhatunk és már indul is.
Ha esetleg a pályán egy megforgás, rajtbaleset vagy egyéb után leáll a motor és akkor kell újraindítani, a fentiekre hatványozottan figyeljünk. Ne kapkodjunk, ne idegeskedjünk, ne rugdossuk a gázpedált, hogy induljon már, mert nem fog. Szépen higgadtan eltekerjük/megnyomjuk a gombot, utána adunk egy pici gázt és már mehetünk is tovább.

A nap első indításánál, nyáron is, használjuk a szívatót, de amint beindult, azonnal vissza is csukhatjuk, egyéb esetben pedig abszolút nincs rá szükség. Ha fúvókát cseréltünk, esetleg leengedtük a karburátorból a benzint, vagy napokig nem volt beindítva a gokart, akkor figyeljünk rá, hogy fújjuk fel a benzint az úszóházba! Rengeteg felesleges tekeréstől kímélhetjük meg az önindítót.

Az akkumulátor is egy kardinális kérdés, ha a töltő zölden világít és úgy indulunk neki a napnak, akkor elvileg ki kell bírnia végig (feltéve hogy nem önindítózzuk végig a napot, hanem csak a beindításoknál párat kell tekernie), elég lehet ha ebédszünetben felrakjuk tölteni. Versenyen azonban biztosra megyünk, illetve a megfelelő feszültség mellett a gyertya szikrája is erősebb és biztosabb, szóval minden menet után összedugjuk tölteni őket.

Amikor jövünk ki a pályáról, a lehető leghamarabb állítsuk le a motort (akár már menet közben), nem arra vannak kitalálva, hogy egyhelyben pöfögjenek alapjáraton!

Ezek amiket érdemes észben tartani a motorok üzemeltetése során, de bármilyen kérdés merülne fel benned a témát illetően, itt hozzászólásban megkérdezheted, a többiek is látni fogják és tanulhatnak belőle.