Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

Alapelvek / Tanácsok

Minden tevékenységnél és sportnál megvan egy maximálisan elérhető plafon, ami az ember gondolkodásán, hozzáállásán és szokásain múlik leginkább. Láthattunk rengeteg tehetséget beleszürkülni a mezőnybe és szerényebb alap képességekkel rendelkezőket bajnoki címeket nyerni. Igen, igaz, nagyon sok múlik az anyagiakon, de ennek a leckének nem az a témája. Az élethez is hasonlóan kell hozzáállni mint a sporthoz, amennyiben sikeresek szeretnénk lenni. Ha ezt még gyermekként olvasod, nagyon jó esélyed van rá, hogy sikeres felnőtt is váljon belőled, ne csak sikeres versenyző, hiszen a sport által rengeteg mindent meg tudsz tanulni.

Ugye mindannyian láttátok a Rush (Hajsza a győzelemért) című filmet? Ha nem, javaslom pótolni a mulasztást. Tökéletes példa a két ellentétes személyiség és mentalitás ábrázolása, hogy a tudatos, fegyelmezett készülés, főleg hosszú távon, hatványozottan több eredményt képes elérni, mint a puszta zsigerből, magabiztosan „majd lesz valahogy, de törünk előre”. Valószínűleg sokatoknak James Hunt stílusa tetszik, de ha valamit igazán szeretnétek sikerre vinni, akkor a Niki Laudáéhoz hasonló mintának kell lebegnie a szemetek előtt.

Felsorolok néhány mentalitást (amibe főként a szülők esnek bele) és létrejön a legelső mondatban említett plafon: „az én gyerekem a legjobb, akármi is történik, ha valaki előtte végez az biztos csalt”, „megtehetjük, úgyhogy versenyezni fog”, „menő, hogy sisakban meg overálban selfiezhetek”, „mindent jól csinálok, csak nem megy a motor, vagy csúszik a gokart, vagy mindkettő egyszerre”, „megvan a 874. kupánk” és társaik, amikkel nem lehet tartós, valós eredményt elérni…

Ma, amikor a telemetria korát éljük és rengeteg dolgot megtudhatunk belőle, akkor a monitorra nézve messziről látszanak a pilóták közti különbségek és
azon nincs mit félremagyarázni. Ennek tükrében a fenti mondatokkal ellentéteset is írok néhányat: „a kupa nem cél, hanem ha eleget edzettünk és jó munkát végeztünk, akkor annak az eredménye lehet”, „biztos, hogy a gokart csúszik és nem én csúsztatom?”, „elfáradtam az eddigi 214 körben ma, de összeszedem magamat és megyek még ötöt, amennyire pontosan csak tudok”.
Azt gondolom értitek a különbséget.

Szóval az általam fontosnak vélt elvek és tippek, szépen sorban:
1, A versenypálya a sebesség helye. Ott kell megmutatni, hogy mennyire vagy jó, NEM az utcán és NEM a boxban!

2, Érezz elhivatottságot a versenyzéssel kapcsolatban, érdekeljen minden apró részlete, amit csak megtudhatsz. Sokan hülyének nézik azt aki kérdez, de én például értékelem, hogy érdekel, ezért szívesen magyarázok el bármit, bárkinek aki érdeklődik.

3, Élvezd amit csinálsz! Nem mehet el a kényszer vagy a görcsösség irányába, az mindenképp rontja a teljesítményedet is.

4, Csakazértis! Az eredmények nagy része ebből következik, hogy nem sikerült 1x, 2x, 10x, 50x, de aztán igen, mert kitartó voltál.

5, Ne ajtóstól akarj bemenni a házba. Mikor kezdesz gokartozni, ne gyorsan akarj menni, hanem pontosan. Aztán idővel ez hozza a tempót is. Hasonló a nap első bemenete. Nagyon sokaknál jellemző, hogy esik-kel, mert azt hiszi ugyanolyan a pálya állapota mint legutóbb, ugyanúgy egy körből jön minden mozdulat. Hát nem, fokozatosan gyorsulj körről-körre.

6, Ha régóta csinálod, akkor is mindig legyél fogékony a tanulásra, az új dolgokra. Én is tanulok (és jegyzetelek) majdnem minden edzés- és versenynapon, még 20 év után is.

7, Ahhoz, hogy gyorsan tudj menni, fizikailag (erő és állóképesség) és mentálisan (koncentráció és önbizalom) is edzettnek kell lenned!

8, Ha egy edzésnapon mész, nincs rá szükség, hogy belemenj olyan manőverekbe, aminek könnyen lehet anyagi kár a vége, vagy ha mindenképp ilyet szeretnél gyakorolni, akkor azt beszéld meg az edződdel, a csapattársaddal és csináljátok úgy, hogy mindenki odafigyel.

9, Mindig, mindig, mindig tisztán versenyezz. Senki nem kíváncsi egy olyan „bajnokra”, aki csak kilökdösni tudja az ellenfeleit. Ha gyorsabb vagy és tisztán meg tudod előzni, mindenkiben nagyobb tiszteletet ébresztesz!

10, Amikor semmi nem működik, előbb gondolkodj el azon, hogy fáradt vagy-e vagy van-e valami csomagod a pályán kívülről? Nagyon nagy százalékban nem a gokart a hibás.

11, Ha gyerekként megteheted, hogy gokartozol, akkor minden kérésed előtt gondolkodj el rajta, hogy mit fogsz megtenni cserébe. Ne várj el (felnőttként sem) semmiért valamit! A legjobban úgy tudod meghálálni amit kapsz, hogy magadtól elpakolod a cuccaidat, segítesz a gokartod takarításában, tisztelettel odafigyelsz az edződre / szerelődre / szüleidre és igyekszel azt csinálni amit megbeszéltek.

12, Mindig legyen elképzelésed az edzésedet tekintve. Soha ne „csak úgy” menj gokartozni, mindig előre határozd meg, hogy aznap mi lesz az a maximum 2-3 fő feladat amire koncentrálsz. A későbbiekben ehhez is kapsz segítséget.

13, Mindig legyen terved a versenyre / versenyhétvégére. Egyszerűbb egy menetrenden végigmenni és ahol módosítani kell, ott megteszed, mint az egészet improvizálni.

14, Amikor a pályán vagy, mindig a lehető legkisebb sebesség-változásra kell törekedni. Ha ez megvan, akkor a lehető legtöbb lendületet tartottuk meg. Erről szintén lesz szó később.

15, Az edzésnapok a kétségek száműzésére vannak, nem csak cél nélküli körözgetésre.

16, Mindig legyél jó valamiben, mielőtt a következő feladatra tovább lépnél.

17, Ha gyorsan akarsz menni és jó időket, akkor biztos lassú leszel.

18, A legfontosabb, hogy folyamatosan tanulj, finoman kezeld a gokartot és érezd jól magadat!

19, Fizikailag az a cél, hogy olyan fitt legyél, annyira túledzett, hogy a testednek komfortos legyen a nagy terhelések alatt is. Semmi ne vonja el a figyelmet a legösszetettebb feladatról, a határon való vezetésről.

20, Az alábbiakkal vívd ki mások tiszteletét: gyors vagy, tisztán előzöl, tudod mikor adj fel egy pozíciót, keveset hibázz amikor tétje van és érje meg Veled dolgozni.

21, Akinek van önbizalma, a kritikát figyelmen kívül tudja hagyni úgy, hogy kiszűri belőle a fontos információt, amire épít is utána.

22, Minden egyes alkalom amikor a pályára mész, „új nap”.

+1, A szorgalom mindig legyőzi a tehetséget, ha a tehetség nem szorgalmas.