Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

Fékezés / Fékpedál

Az előző (Gázadás / gázpedál) leckében már tettünk említést a fékpedál ellentétes használatára, így annak a tisztázásával kezdjük.

Míg a gázt gyorsan engedtük el és folyamatosan nyomtuk le, a féket hirtelen, maximális fékerőt generálva nyomjuk meg és a féktáv végére folyamatosan, fokozatosan engedjük fel. Miért? A legnagyobb sebességről való lassításhoz kell a legtöbb fékerő, illetve bizonyos technikáknál (lejjebb erre is kitérek) a csúcspont közelében engeded csak el a fékpedált teljesen. Ha akkor még tövig nyomnád a féket, vagy éppen addigra érnéd el a legnagyobb fékerőt (ahogy sokan sajnos csinálják is, hogy a féktáv elején csak simogatják a pedált, a végére meg beletaposnak, mert rájönnek, hogy máshogy nem fognak tudni megállni (utcán is)), akkor annak könnyen megpördülés lehet a vége.

Szóval ismételve, határozottan, keményen nyomjuk meg a pedált és maximális fékerőről folyamatosan, finoman csökkentjük vissza.

A pedált magát tekintve ezt állítjuk be utoljára. Tehát ahogy már olvastad, a saroktámasszal kezdünk, utána gázpedál (annak nagyobb az útja, azt kell biztosan elérni), utána a fékpedál. Ugyanúgy saroktámasznak nyomott sarokkal, kényelmes lábfejjel állítsuk hozzá a pedált.

Nagyon fontos, hogy soha ne nyomjuk egyszerre a két pedált. A féknek sem és a motornak sem tesz jót. Itt nem az apró átfedésről beszélek, hanem amikor tényleg nyomod mindkettőt.

Alapvetően 3 féle eltérő fékezési technikát különböztetünk meg egymástól:

1, blokkoló fékezés: a legtöbb gokartos ezt használja, a fékbe beletaposva a kerekek blokkolását előidézve kezded a féktávot, majd onnan engeded fel a pedált, a tapadást is fokozatosan visszanyerve.
Előny: egyszerű megcsinálni és akár tudod használni a kanyarra való ráfordításra is, bár ez utóbbi azért több gyakorlást igényel.
Hátrány: a blokkolás által lesz egy instabil időszaka a gokartnak, nem hatékony a fékezés, nagy mértékben igénybe veszi a láncot ami így hamar megnyúlhat vagy el is szakadhat, persze pont a legrosszabbkor.

2, stabil fékezés: pont a blokkolási határ előtti pontig nyomod be a pedált, ezzel elérve a maximális fékerőt.
Előny: a teljes féktávon stabil a gokart, végig kontrollálva az ideális fékerőt és nem veszi igénybe feleslegesen a hajtást.
Hátrány: nagyon sok gyakorlás kell, hogy a körülményekhez alkalmazkodva mindig el tudd találni az ideális pedálerőt, viszont ha ezt tudod, akkor nyertél a blokkolókkal szemben! Én erre tanítom a versenyzőimet.

3, beengedés: egy picit később kezdesz el fékezni, mint az előző két esetben és a kanyar csúcspontja a féktávod vége.
Előny: előzésnél rengeteget segíthet, ha már gyakorlott vagy ebben a technikában, illetve a leggyorsabb is ez tud lenni a háromból.
Hátrány: jó néhány megforgáson keresztül vezet az út a helyes kivitelezéshez, sok időt és gyakorlást igényel

Kép az első kettő összehasonlításáról.
A kéken a blokkoló fékezést láthatod, ahogy utána visszaengedi a féket majd újra növeli a fékerőt és elengedi a pedált.
A piros pedig határozott fékezés, blokkolási határ alatt picivel és folyamatosan felengedve a fékpedált.
Kiválasztottad a technikát, amit sajátodnak érzel és gyakorolni fogsz?

Fékezés közben a súlypont előre helyeződik, pedig mi (KZ-t meg DD2-t kivéve) a hátsó kerekeket fékezzük. Mit tudunk tenni, hogy hatékonyabb legyen a fékezés? Toljuk magunkat az ülésbe, kihúzzuk magunkat és dőlünk hátra, hogy minél több tömeg maradjon a gokart hátulján. Arra viszont figyeljünk, hogy miután engedjük fel a féket, már a kanyarodás érdekében van szükségünk a megfelelő kerekek terhelésére.

Hol kezdjük a féktávot?
Én ezt a kérdést máshonnan közelítem meg. Hol van az a pont ahol szeretnénk a leglassabbak lenni? Kezdetben célszerű referencia pontokkal dolgoznod, de a pályák állapota sokszor változik, tehát nem tudod azt mondani, hogy ennél a pontnál kezdek fékezni, mert mikor már sokkal gumisabb a pálya, a többiek már 5 méterrel később fékeznek, Te meg még mindig a referencia pontodat nézegeted.
Arra viszont szintén figyeljünk oda, hogy mondjuk Kecskeméten az egyenes végén a sikánon rotax-al 110km/h körül mész át, így 0,2 másodperc alatt 6 métert teszel meg, tehát ha csak 2 tizeddel kezdesz előbb vagy később fékezni, akkor már teljesen más lesz az egésznek a kimenetele.
Visszakanyarodva, azt kell tudnod, hogy hol akarod elérni a „leglassabb sebességet” az adott pályaszakaszban és ahhoz mérten, minden körülményhez alkalmazkodva kezded meg a féktávot. Segítségként azt lehet esetleg meghatározni, hogy mi az a pont a pályán, aminél teljesen biztos, hogy később kell elkezdeni fékezni.

A gáz és fékpedál mozgásnak szinkronban kell lennie egymással. Sokan már rég elveszik a gázt, de még mindig nem kezdenek el fékezni. Természetesen így könnyebb megelőzni őket, mert Te még nyomod a gázt, mikor Ő már csak gurul. Figyelj rá oda, hogy a teljes elengedés és a fékerő létrehozása közel egy pillanatban történjen.

Ösztönös mozdulat kicsiknél és nagyoknál egyaránt, hogy ha valami nem úgy történik ahogy várta vagy szerette volna (akár féktávon), akkor beletapos a fékbe még jobban. Kevés dolog van ami többet ront a helyzeten. Szinte biztos, hogy a fék felengedése a megoldás a problémára.
Ennek az ösztönös felépítésére jó módszer tud lenni a következő két gyakorlat: mész mondjuk 30km/h sebességgel (először ne próbáld gyorsabban!) beletaposol a fékbe és úgy is tartod. Igyekezz a kormánnyal korrigálva megállni (lehetőleg megforgás nélkül). Figyelj arra, hogy ne legyenek ilyenkor körülötted, mert könnyen balesethez vezethet a figyelmetlenség vagy nem várt mozdulat. A második feladat pedig abból áll, hogy mész mondjuk 50km/h-val és beletaposol a fékbe mondjuk fél-1 másodpercre, majd felengeded. Amint felengedted, újra irányítható lesz a gokart. Ezt sokszor ismételve tudatosul benned, hogy ha csúszik, akkor az agyad ne ahhoz a gondolathoz nyúljon, hogy „baj van, fék, fék, fék”, hanem pont az ellenkezőjével, a fék felengedésével és a kormánnyal tudod menteni a helyzetet.

Bármi kérdésed, észrevételed felmerült, írd meg bátran! Jó gyakorlást!