Műszaki Ismeretek

A gokart váz

Mi is ez a néhány méter színes cső?

A gokart motorja

A (legtöbbször) kétütemű erőforrás

A gokart fékje

Mitől lassulunk le?

A gokart „futóműve”

Kapcsolat a váz és az aszfalt között

Felkészülés

Fizikai edzés

Hogyan és miért legyél fitt?

Mentális felkészülés

Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni

Szimulátor

Képességek fejlesztése olcsóbban

Zászló- és egyéb jelzések

Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára

Vezetéstechnika

Alapelvek / Tanácsok

A gokartsport alapelvei az én nézetemben

Kormányzás

Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?

Gázadás / Gázpedál

Hogyan használd a gázpedált?

Fékezés / Fékpedál

Hogyan használd a fékpedált?

Ívek

Mikor és milyen íven menj?

Gázadás / Gázpedál

Mindegyik leckét kezdhetnénk azzal a mondattal, hogy ez az egyik legfontosabb. Nehéz prioritást állítani, mind fontos szelet az egész tortából. Az alapvető feladat természetesen, hogy a lehető legkorábban elérjük a padlógáz állapotát.

Sokan ezt meg is teszik, mint ha a pedál digitális lenne, vagy 0 vagy 1. Viszont ez így sose lesz elég finom és gyors. Egy nagyon fontos dolog az elején, a gázpedál nem labda, soha nem rugdossuk és nem nyomkodjuk szakaszosan! Főleg gyerekeknél szokott ez előfordulni elindulásnál, hamar szokjanak le róla, mert nem is tesz jót és nem is hasznos.

Bizonyára hallottad már, hogy lágyan, finoman vezess. Az angolban a smooth-ot használják ide. Szóval a finomság egy finom jobb lábbal kezdődik. A gázpedált pont ellentétesen használjuk, mint a féket (na persze nem a lassítás ellenkezője a gyorsítás, amire gondoltam), hanem a gázpedált gyorsan engedjük el és finoman, fokozatosan nyomjuk le, míg a féknél fordítva, de ezt majd egy következő leckében. Visszatérve ide, azért is gyors az elengedés, hogy a fékezés hatékonyságát ne rontsa az, hogy még nyomod közben a gázt. A lenyomása pedig azért finom és fokozatos, mert egy versenygokartnál elég jelentős erővel gazdálkodunk (bérgokartnál pedig gondoljunk csúszós körülményekre), ha túl sok gázt adunk és túl hirtelen, annak legalább 2 negatív következménye születik:
Az első, hogy elkezdi tekerni a kereket (slip), ezáltal meg is csúszhat (és megpördülhetünk), illetve kevesebb erőt tudnak a gumik átvinni az aszfaltra, tehát lassabban gyorsítunk. A második, hogy mivel elkezdi tekerni a kereket és csúszik, így jobban kopik a gumink is, ami a hátsó kerekek esetében még rövid versenyeknél is jelentős.

A gázpedál tekintetében tehát a legfontosabb, nem csak elengedett pedál és padlógáz létezik, sokszor jól lehet (és kell is) használni a részterhelést. Lehet az egy tartott negyed gáz vagy akár egy pici (de nem teljes) gázelvétel. Ennél a leckénél említem meg, mert leginkább ide tartozik és nagyon fontos: Lehetőleg mindig kerüljük a gurulást. Vagy lassítunk (fékkel), vagy tartjuk a tempót részterheléssel, vagy gyorsítunk rész/teljes terheléssel.Gurulás állapotában a legkevésbé stabil a gokartunk, illetve pocsékoljuk az időt is.

Vannak bizonyos kanyarok, ahol csak éppen nem lehet, vagy csak ideális esetben lehet padlógázzal átmenni. Ilyenkor a többség teljesen elveszi a gázt és hirtelen vissza is adja, ha pedig ez korai volt vagy túl hirtelen, akkor még egyszer beleemel. Aki jól kezeli a gázpedált, az csak finoman visszaengedi (de nem engedi el teljesen!) és finoman visszanyomja. Erre kiváló példa egy régi videó, melyben Michael Schumacher és Johnny Herbert vezetését hasonlítják össze egy silverstone-i kanyarban:

Az első képen kékkel láthatjuk Schumacher gázpedál állását, pirossal pedig Herbertét. Schumacher egy picit hamarabb kezdi elvenni, de sokkal finomabban és csak olyan 20%-ot emeli el, míg Herbert azonnal, több mint 50%-ot. Schumacher amilyen finoman felengedte, ugyanolyan finoman vissza is nyomja, míg Herbert szintén visszanyomja, de muszáj egy újabbat beleemelnie. A jobb oldali képen ugyanabban a kanyarban látjuk a sebességüket. Valószínűleg finomabb kormánymozdulat is társul a finomabb gázpedál kezeléshez, de látjuk mennyivel egyenletesebben ÉS gyorsabban teljesítette Schumacher az adott szakaszt. Az alapelvek 14-es pontjánál valószínűleg nem tudtad tökéletesen, hogy mire gondolok a legkisebb sebesség-változásnál. Pontosan erre, amit itt látsz a két képen. A felesleges túllassítás elkerülésére.

Van még egy helyzet, ahol a gázpedál kezelése kulcs kérdés tud lenni. Egymáshoz közeli kanyarok. Amikor csak teheted, nyomd le padlóig a pedált, nem mondhatod azt, hogy „úgyis mindjárt el kell venni, akkor inkább nem is nyomom tövig”. Ha csak néhány tizedre, akkor is használd ki plusz gyorsítást.

Néhány apró technikai jellegű tanács: először mikor beleülsz a gokartba, a saroktámasz legyen az első amit beállítasz / beállíttatsz. Ha az jó helyen van, akkor támaszd neki a sarkadat és tartsd kényelmesen a lábfejedet. Ez lesz a gázpedál alap helyzete, ettől a lábpozíciótól néhány mm-re előrébb állítsátok. A véghelyzete az adott, a pedálút pedig attól függ, hogy a pedál melyik részébe fűzitek a bowdent. Célszerű úgy beállítani a feszességét is, hogy mondjuk egy balos kanyarban amikor a bokád az erők hatására hozzáér a bowdenhez, akkor ne húzza jobban a gázt, mint azt Te a pedállal szeretnéd.

Röviden ennyi, amit a gázpedálról és kezeléséről tudni érdemes. A következő edzésen gyakorold, hogy gyorsan engeded el és fokozatosan, folyamatosan nyomod le, valamint figyelj rá, hogy legalább egy pici terhelése mindig legyen a gokartnak (ne gurulj).