Műszaki Ismeretek
A gokart váz
Mi is ez a néhány méter színes cső?
A gokart motorja
A (legtöbbször) kétütemű erőforrás
A gokart fékje
Mitől lassulunk le?
A gokart „futóműve”
Kapcsolat a váz és az aszfalt között
Felkészülés
Fizikai edzés
Hogyan és miért legyél fitt?
Mentális felkészülés
Nem csak a pályán és a konditeremben kell edzeni
Szimulátor
Képességek fejlesztése olcsóbban
Zászló- és egyéb jelzések
Ezek ismerete nélkül ne is menj be a pályára
Vezetéstechnika
Alapelvek / Tanácsok
A gokartsport alapelvei az én nézetemben
Kormányzás
Hogyan és miért úgy tekerd a kormányt?
Gázadás / Gázpedál
Hogyan használd a gázpedált?
Fékezés / Fékpedál
Hogyan használd a fékpedált?
Ívek
Mikor és milyen íven menj?
Kormányzás
Sokan, még a gyorsak közül sincsenek feltétlen tisztában azzal, mennyire fontos hogy hol és hogyan fogod a kormányt, nem is beszélve arról, hogy hogyan mozdítsd azt meg.
Összességében az, hogy hol fogod meg a kormányt, még nem is annyira számít, de legyen szimmetrikus és egy-egy meneten belül ne változtass egyik kezed pozícióján sem. Ha végig ugyanott fogod a kormányt, akkor pontosan tudni fogod, hogy melyik kanyarban mennyit kell fordítanod, míg ha újat fogtál rajta, akkor már csak nagyjából fog ugyanúgy sikerülni. A nagyjából pedig nem biztos hogy elég, mert minden plusz fok amit fordítasz a kormányon, az egyrészt lassítja a gokartot, másrészt feleslegesen koptatja a gumikat. Persze amikor ilyen rövid versenyekről van szó, mint kis hazánkban, akkor az utóbbi nem játszik olyan hatalmas szerepet az első kerekeknél. Előfordulhat viszont, mikor olyan szituációba keveredünk, hogy 50-60 kör után előny, ha jobb állapotban maradt a gumi, akkor fontosak ezek a néhány foknyi felesleges fordítások is.
Összegezve: egy helyen fogod végig, mindkét kezeddel a kormányt, így az agyadnak könnyebb minden egyes kanyarban oda fordítani, ahova kell.
A következő kérdés, hogy milyen erősen szorítsd? Nos, semennyire ne erősen. Ha egy 10-es skálát veszünk, akkor olyan 3-4 körüli erősségre van szükség. Ha erősebben fogod, akkor a kormányon keresztül jövő információkat is kevésbé érzed és ami még fontosabb, hogy sokkal hamarabb fáradsz el.
Két érdekes példám is van ehhez.
Az egyik, hogy a versenyző váltig állítja, hogy nem szorítja a kormányt, de az napról-napra kopottabb volt, míg a másik versenyzőnél aki tényleg nem szorította, mert a kezdetektől úgy tanulta, ép maradt… Akkor most mégis szorította? Igen…
A másik történetet saját magamon tapasztaltam, hogy gokartnál meg autónál már teljesen ösztönös, hogy mennyire kell lazán fogni a kormányt, de amikor először vezettem repülőt, újra és újra azon kaptam magamat, hogy szinte tiszta erőmből szorítom. Ezután tudatosan lazítottam rajta, majd pár perc múlva újra szorítottam. Szóval amikor azt gondolod, hogy nem szorítod, néha tudatosan figyelj oda rá és akkor lehetsz csak biztos benne.
Az előzőekben volt szó arról, hogy egy bizonyos fok után már hátrányt jelent ha tovább fordítod a kormányt, ennek megfelelően mindig a lehető legkisebb szükséges mozdulatra kell törekednünk, illetve arra, hogy a lehető leghamarabb álljon újra egyenesen a kormány.
Sokszor merül fel problémaként, hogy csúszik a gokart hátulja és ellenkormányozni kell? Vagy gumis pályán pattogsz?
Az ok rengetegszer a kormánymozdulatokban keresendő, hiszen nem biztos, hogy a csúszás volt először, hanem mondjuk egy túlságosan nagy (vagy hirtelen) mozdulat a kanyarív irányába, amit csúszás és ellenkormányzás követett. A pattogásnál pedig szintén a túl nagy első kormánymozdulat, amit nem egyenesítesz ki utána. Felemeli az ív belső kereket, a másik pedig nem bírja tapadással, így elcsúszik és ez ismétlődik, míg szögben áll a kormány, vagy nem kerül át folyamatos csúszásba a gokart.
Tehát ha finomabban fordítod rá, azaz az első kormánymozdulat kisebb, akkor jó eséllyel nincs is szükség a második mozdulatra. A csúszás és ellenkormányzás egy bizonyos mértékig tud csak gyors lenni, vagyis míg maximum egyenesen áll a kormány. Ha az egyenesnél többet kellett nyitni kanyarodás közben a kormányon, már biztos, hogy lassabb vagy mint lehetnél. A kormányfogás pozíciójának vannak még apró hozadékai, pl. minél fentebb fogod, annál reaktívabb tud lenni a gokart, annál önbizalommal telibbnek érzed magadat, valamint csak hajszálnyi változás, de egy alul fogott kormányhoz képest a súlypont is feljebb kerül, ha éppen arra az apróságra van szükség.
Célszerű úgy fogni a kormányt, hogy közben toljuk magunkat bele az ülésbe. Amikor balra kanyarodsz, a jobb kezeddel fejtesz ki több erőt, jobbosban pedig a bal kezeddel. Ez azért is fontos, mert ha húznád a kormányt, akkor még akár ki is emelkedhetsz az ülésből, ami borítja az ideális, hátradőlt állapotra kitalált súlyelosztást.
A téma zárásaként egy érdekes feladat a következő edzésedre: Menj mondjuk 10 kört vagy egy menetet úgy, hogy csak a bal kezeddel kormányzol. Figyeld meg, hogy hol mi a különbség a kétkezes verzióhoz képest, aztán a következő menetben ugyanennyit menj csak jobb kézzel kormányozva. Figyeld meg azt is, hogy melyik kezed fáradt el jobban, melyik volt ügyesebb, melyik pontosabb, melyikkel milyen időket sikerült menni. Aztán a tanulságok alapján lehet rajtuk dolgozni, a gyengébbet és ügyetlenebbet felzárkóztatni.